Milliárdokat bukhatott a kormány egy telekmutyin

Olvasási idő
3perc
Eddig olvastam

Milliárdokat bukhatott a kormány egy telekmutyin

2017. október 12. - 10:12

 

Akár 4-5 milliárdot is bukhatott a magyar állam a Feneketlen-tónál épülő lakópark területének privatizálásán - írja a 444

Feneketlen-tó, Budapest, mutyi - Forrás: Google

A Miniszterelnökség felügyelete alá rendelt Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft., azaz az ÉMI egészen 2016 végéig rendelkezett egy nagyon értékes budai telek 65,19 százaléka felett. Ez a telek az, ahol most a Vajna Tímea-féle gyémántboltot kivitelező, az Erzsébet-táborokat felújító és az Eiffel Palace-t a Magyar Nemzeti Banknak rendbehozó DVM Group egy hatalmas lakóparkot tervez építeni. A helyiek egy része ki is van emiatt, a 350 lakásos és több száz férőhelyes mélygarázzsal tervezett lakópark ugyanis egyelőre túl nagynak tűnik a környék méreteihez, és jó eséllyel túl is zsúfolná a majdnem teljes hosszában egyirányú Diószegi utat.

A Heti Válasz most azt is kiderítette, mennyire gyanús körülmények közt került a telek az állami tulajdonban lévő ÉMI-től a DVM-hez.

A lap szerint az ügyleten a magyar állam több milliárd forintot is veszíthetett.

Az ÉMI 2015-ben jött rá, hogy szeretné eladni a Diószegi út 37. alatti telekben lévő tulajdonrészét, és ehhez tessék-lássék meg is keresett néhány állami céget, hátha ők átvennék, de nem jártak szerencsével. Akit viszont nem kerestek meg, az pont a XI. kerületi önkormányzat, amit valószínűleg a leginkább érdekelt volna az ingatlan.

Mivel az ÉMI elkönyvelte, hogy nem sikerült állami cégnek továbbadni, 2016 őszén meghirdette a telket a honlapján és az újbudai önkormányzat egyik hirdetőtábláján. A Heti Válasz szerint ez arra utalhat, hogy a hirdetményt igyekeztek elrejteni, amennyire csak lehet.

2016 nyarán, nem sokkal a pályázat kiírása előtt, bejegyezték a Walnut Estate Zrt. nevű céget, aminek meghatározó tulajdonosa Tekse Balázs lett.

Tekse korábban szoros munkakapcsolatban volt a telket eladásra kínáló ÉMI vezetőjével, Henn Péterrel,

ugyanis mindketten a Magyar Cserkész Szövetség befolyásos vezetői voltak, amíg le nem váltották őket.

A Walnut Estate rögtön a megalapítása után megvette az ÉMI által kínált telek 2,86 százalékos tulajdonrészét az osztrák Warimpex ingatlanfejlesztőtől, és ezt a telekrészt utána 280 milliós áron szerepeltette a könyveiben.

A Walnut aztán ajánlatot tett az ÉMI 65,19 százalékos telekrészére is, és a pályázaton csak egyetlen kihívója akadt: az Első Magyar Ingatlanfejlesztő, azaz Emaing nevű cég. Az Emaing vezetője ekkor a Telesport korábbi szerkesztője, Schulek Csaba volt, és hogy a két pályázó, azaz az Emaing és a Walnut között is volt kapcsolat, azt bizonyítja, hogy a Heti Válasz szerint Schulek két rokonának is pozíciói voltak a Walnutban.

És itt jön a csavar: a Walnutot végül kizárták a pályázatból, az Emaing nyert. De a telekrészt mégis a Walnut szerezte meg, ugyanis azzal, hogy korábban megvették az osztrákok kisebbségi telekrészét, elővásárlási jogot szereztek a nagyobb szeletre is. Így a Walnutnak elég volt megfizetnie az Emaing által kínált árat.

Hogy mennyire együtt mozgott a két ajánlattevő cég, abból is látszik, hogy ekkorra Schulek Csaba már át is ült az Emaingből a Walnut vezetésébe.

Az ÉMI elismerte a Heti Válasznak, hogy a telekeladásból 1,529 milliárd forint folyt be.

Ennek érdemes kicsit utánaszámolni: ha korábban megveszik ugyanannak a teleknek a 2,86 százalékát 280 millióért, akkor hogy kerülhetett a telek 65,19 százaléka csak másfél milliárdba?

Az eladás a kormányban sem mindenkinek tetszett, idén nyáron ugyanis az ÉMI-t felügyelő Lázár János miniszter visszavonta Henn Péter vezetői megbízását. A Heti Válasz szerint a döntésben a botrányos telekeladás is közrejátszhatott.

A Walnut egyébként mindössze egyetlen hétig birtokolta a telket, utána továbbadták az osztrákoktól és az ÉMI-től megszerzett tulajdonrészt a lakóparkot fejlesztő DVM-nek. Hogy mennyiért, az viszont csak a jövő évi beszámolókból fog kiderülni. A Heti Válasz megjegyzi azt is, hogy a strómankodáshoz a Walnut elenyésző saját forrást mozgósított, minden kiadása mögött már eleve a DVM Group előlege állhatott.

 

444.hu


;