Tízparancsolat és Korán szerinti főbűnök
Lássuk mit ír a tízparancsolat
- Ne tisztelj más isteneket.
- Ne csinálj faragott képet (bálványt) és ne imádd.
- Isten nevét hiába ne mondd.
- Szenteld meg a hetedik napot.
- Tiszteld apádat és anyádat.
- Ne ölj.
- Ne törj házasságot (ne paráználkodj).
- Ne lopj.
- Ne tégy hamis tanúságot.
- Ne kívánd, ami embertársadé.
Ezzel szemben mik az Iszlám fő bűnei:
- Fitna, azaz ármány, zavarkeltés, bomlasztás.
- Nifáq, azaz képmutatás
- Kufr, azaz istentagadás
- Shirk, azaz társállítás
- Baghi, azaz mohó kapzsi vágy
Ez eltérés, vagy valami más?
A Tízparancsolat közül az első hármat vegyük ki, ezek az Iszlám fő bűnei közt is szerepelnek, egy kicsit más megfogalmazásban. Most tekintsük a fennmaradó hetet.
A Tízparancsolat olyan bűnökről szól, melyek egy gondolatsor, szándék következményei. Tehát elkövetésükhöz szükség van egy olyan emberre, akiben az ego diktál a léleknek. Ez a parancsoló ego (nafsz al-amara). Ebben a fázisban egónk felett nincs kontrol. Ösztönként működik, és azt teszi, amit akar. A vágyak dominálnak a lélek felett. Így a fennmaradó hét parancsolat egy zabolátlan, neveletlen ego ténykedésének tudható be.
Az Iszlám gondolatmenete más. Ha felálltunk a székről, hogy elkövessük a bűnt, már túl késő. Nem szabad eljutni oda, hogy felálljunk és nekiinduljunk. Egónkat nevelni kell, mederbe kell terelni. Ha ezzel tudatosan foglalkozunk, eljuthatunk a vádoló ego állapothoz. Vádoló, vagy szemrehányó ego. (nafsz al-la’ama). A kontrol működésbe lép, az ember választani kezd jó és rossz között. A keresztény kultúrában ez a lelkiismeret. De megelégedést még ez az állapot sem hoz. Örömöt és megelégedést elnyert ego (nafsz al-mutma’inna), amikor az ego eltűnik, inkább szellemként van jelen, lelkünk győzedelmes az egónk felett és e győzelmet a szabad akarat révén vívta ki.
Így az Iszlám főbűnei azok, amik az egónkban lévő motivációk, melyek elindítanak egy úton, aminek végeredménye a tízparancsolatban is ismertetett bűnsor.
Így a két lista nem ellentétben áll egymással, hanem kiegészítik egymást. Ez fontos, mert ennek alapos elemzése során jutunk el oda, hogy a bűn értelmezésének azonosnak kell lenni. Tudom, ez nevetségesen hangzik, de nem az! Ugyanis még ennyi ezer év után is mást értünk bűnnek minden oldalon. Ami az egyik helyen hőstett, az a másikon terrorcselekmény. Folytassam?
Nos, itt kell elindulnunk, a főbűnöknél és ebből kell jogot formálni.