h i r d e t é s

Ezeket a gyerekjátékokat semmiképpen se vegyék!

Olvasási idő
3perc
Eddig olvastam

Ezeket a gyerekjátékokat semmiképpen se vegyék!

2016. december 08. - 07:53
0 komment

 

Uniós és amerikai fogyasztóvédők arra figyelmeztetnek: több okosjáték is lehetőséget ad a visszaélésre a legkisebbek adataival és titkaival - írja az MNO.hu.

My Friend Cayla baba három különböző variációban - Forrás: myfriendcayla.com

Hiába tündibündik, a fogyasztóvédelmi szervezetek óva intik a szülőket attól, hogy idén karácsonykor a My Friend Cayla vagy az i-Que nevű, internethez csatlakoztatható okosjátékokat tegyék a fa alá. Az EU több országában kapható játékok a szakemberek szerint súlyosan megsértik az adat- és fogyasztóvédelmi előírásokat. Nem csupán beszélgetésre serkentik ugyanis a gyermekeket, hanem egyben – a szülők hozzájárulása nélkül – rögzítik is, amit mondanak. Ahhoz, hogy a játék a megfelelő választ tudja kiválasztani a neki feltett kérdésekre, továbbítják a hangfájlokat egy szövegfelismerésre szakosodott cégnek az Egyesült Államokban.

A Nuance Communications ezeket a fájlokat megőrzi, és fenntartja a jogot, hogy megoszthassa az információkat egy harmadik féllel, vagy egyéb módon használja az összegyűjtött adatokat. További aggály a Los Angeles-i Genesis Toys által gyártott játékokkal kapcsolatban, hogy igen egyszerű módon meg lehet hekkelni a rendszerüket. A szakemberek szerint aki kicsit is ért hozzá, könnyen el tudja érni, hogy egy mobiltelefonon keresztül halljon mindent, amit a játék „hall”, illetve beszélni tudjon a játékon keresztül.

Ehhez képest kevésbé félelmetes, fogyasztóvédelmi szempontból azonban szintén kifogásolható, hogy a termékek bújtatott reklámokat közvetítenek. Cayla például előszeretettel mesél arról, mennyire kedveli a Disney-filmeket. Ez sem véletlen, hiszen azzal függ össze, hogy a játékokhoz készült applikáció gyártójának szerződése van a Disney-vel. 

Némiképp ironikus, hogy a babához készült reklámban éppen arról győzködik a potenciális vásárlókat: „döbbenetes, hogy Cayla miket tud”. A babához készült ismertetőből kiderül, hogy Cayla hétéves kislány, aki a szüleivel, illetve testvérével él. Az édesapja egy nagy londoni informatikai cégnek dolgozik. Magyarországon, úgy tudjuk, egyelőre egyik játék sem kapható, az Egyesült Államokban azonban My Friend Cayla 60 dollárba (17 ezer forintba) kerül, míg az i-Que intelligens robothoz 90 dollárért (25 ezer forintért) lehet hozzájutni. 

Az aggasztó részletekre először a Norvég Fogyasztóvédelmi Tanács hívta fel a figyelmet, azóta Európa- és az Egyesült Államok-szerte is több hasonló csoport tett panaszt az illetékes nemzeti hatóságoknál. Az ügyben az  Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) többek közt az Európai Bizottságnak és Nemzetközi Fogyasztóvédelmi Végrehajtó Hálózatnak (ICPEN) is írt levelet. A BEUC ügyvezető igazgatója közleményben nyomatékosította: miközben egyre több gyártó és szolgáltató terjeszkedik a digitális tér felé, fontos, hogy a cégek tisztában legyenek vele, mik a digitális nyitás biztonsági és titoktartási kockázatai. Goyens szerint az internetre kötött eszközök számának növekedése egyre bonyolultabbá teszi a piac felügyeletét, az európai fogyasztók megvédéséhez pedig nélkülözhetetlen a fogyasztóvédelmi szerveztek és hatóságok szoros együttműködése.  

A mostani bejelentés nem példa nélküli. Év elején az amerikai Rapid 7 kutatói jelezték, hogy több internetre kapcsolt játék, illetve okoseszköz sem védi megfelelően a gyermekek személyes adatait. A cég globális szolgáltatásokért felelős munkatársa, aki felfedezte a hibákat, akkor az AP hírügynökségnek arról beszélt: hasonló, az internetre kapcsolt játékok veszélyeire figyelmeztető jelentésből egyre több érkezett hozzájuk az előző hónapokban. Mark Stanislav szerint számos játék ugyanazokat az Android operációs rendszereket és szoftvereket használja, mint az okostelefonok és tabletek többsége. A különbség azonban az, hogy a játékok készítői rendszerint kevésbé elkötelezettek a fogyasztók biztonságának megőrzése irányába, mint a komolyabb technológiai cégek. Azt állította, őszintén meglepődne rajta, ha egy Android alapú játéknál nem találna valami hibát.

 

Szerző: Győr Ágnes / mno.hu


 
h i r d e t é s

h i r d e t é s

h i r d e t é s

;