Menzesz, szexuális élet
A két téma csak együtt tárgyalható.
Kérdeznek a havi bajról. Mondd: Ez tisztátlanság, hát különüljetek el az asszonyoktól a havibaj idején és ne közeledjetek hozzájuk addig, amíg meg nem tisztulnak. Ha megtisztultak, jöjjetek hozzájuk úgy, ahogy Allah parancsolja nektek. Mert bizony Allah szereti a bűnbűnókat, szereti a megtisztulókat. (Korán 2:222)
Medina lakói különböző helyekről jöttek össze és különböző házassági, válási, ill. családi együttléttel kapcsolatos szokásokat hoztak magukkal. Az Iszlám egy törvény alá rendezte ezeket a szokásokat, ami megfelel a modern tudományok tanításainak és a modern társadalmak szabályozásainak. Nincs tabu az Iszlámban. A Korán felfedi a férfi és nő közti legintimebb témákat is. A következő áyák egy egészséges családi és társadalmi élet megalapozásához adott instrukciók. Ezért az alapelveket tisztázni kell az Umma minden tagja számára:
- A havi baj, vagy menstruáció nem betegség. A nők megtisztulását szolgálja.
- A szexuális együttlét olyan, mint a barázda bevetése. Akkor elfogadható, ha leszármazottak nemzését szolgálja, vagy a pár egymás élvezetét keresi megengedhető módon. Orális, vagy anális szex, ahol nem a „barázda”, vagy „termékeny talaj” a cél, tilos.
Asszonyaitok barázda számotokra, hát gyertek barázdátokhoz akaratotok szerint, s ajándékozzátok meg magatokat. Őrizkedjetek Allahtól és tudjátok, hogy találkozótok lesz Vele. Vidd el az örömhírt a hívőknek. (Korán 2:223)
Az előző áyában a megtisztulásra a „tahara” szót használja a Korán háromszor is. Ez a szó nem csak fizikai, hanem spirituális megtisztulást, önmagát „üdvössé tevést” fejez ki. Egy későbbi Szúrában Jézussal kapcsolatban vetődik fel ugyanez a fajta spirituális megtisztulás, ugyancsak a „tahara” szót alkalmazva:
Mikor Allah így szól: „Ó Jézus! elmulasztalak és Magamhoz emellek, majd megtisztítalak azoktól, kik tagadnak. Megteszem azokat, kik téged követtek, azok fölé, kik tagadtak, a Feltámadás Napjáig. Majd Hozzám tértek meg és Én ítélek köztetek abban, miben különböztetek. (Korán 3:55)
Ezzel Allah az törvényes szexet kiemeli az ösztönvilágból. A „tahara” szóval, a házas együttlét szentesítést nyer és hitbéli aktussá válik. Ezzel az is kifejezést nyer, hogy egy ilyen aktus csak a két fél együttes akaratával végezhető. Erőszak kizárt.
Mit jelent az elkülönülés menzesz idején? Egy másik helységbe való átvonulás? Nem! A válasz itt olvasható:
Zainab bint Abi Szalama tudósítása:
Umm Szalama így szólt: „Megjött a menzeszem miközben a Prófétával feküdtem egy gyapjútakaró alatt. Így inkább félrevonultam mellőle és felvettem a menzeszkor viselt öltözékemet. Allah prófétája (béke reá) rákérdezett, „megjött a menzeszed?” Azt feleltem igen. Majd magához hívott és maga mellé fektetett a gyapjútakaró alá. Umm Szalama folytatta. A próféta megcsókolt, miközben tartotta a böjtöt. A próféta és én ugyanazzal az edénnyel végeztük el a Dzsanaba (megtisztító) fürdést.
Szahih, autentikus
Forrás: Szahih Bukhari, Menstruáció könyve, 319. hadisz.
Csak menzesz idején nem végezhető ima. Menzeszen kívüli vérzéskor minden hitbéli kötelesség teljesíthető:
Aisha tudósítása:
Fatma bint Abi Hubaish így szólt Allah prófétájához: Ó, Allah prófétája! Nem tudok megtisztulni (a vérzéstől). Fel kell-e hagyjak az imával? Allah próétája így felelt: Nem, mert ez a véredényekből jön és nem menzesz. Majd, ha a valódi menzeszed megjön, akkor hagyj fel imáiddal és ha annak vége lesz, tisztulj meg a vértől (fürödj le) és imádkozz.
Szahih, autentikus
Szahih al-Bukhary Menstruáció könyve, 303. hadisz.