h i r d e t é s

Homoszexualitás és leszbikusság az iszlámban

Olvasási idő
4perc
Eddig olvastam

Homoszexualitás és leszbikusság az iszlámban

2020. július 08. - 20:10

 

Rajta, nyúljunk tabu témákhoz. Homoszexualitás volt, van és lesz. Megfordítom a sorrendet. Előre veszem az emberi megítélést és ha türelmetek van végigolvasni, a végére helyezem a Korán szavait a homoszexualitással kapcsolatban.

Kétségtelen, hogy a homoszexualitás az egyik legsúlyosabb bűn. Sőt, ez a fő bűnök egyike (kaba’ir), melyet Allah megtiltott. Allah szörnyű büntetéssel sújtott le Lót (béke reá) népére, mert az intés ellenére is bűneikben maradtak, romlott tetteiket általánossá és elfogadhatóvá tették egymás között. Allah számos helyen tesz erről említést: Korán 11:82-83, Korán 11:83, and Korán 54:37]. Ugyanez vonatkozik a leszbikusságra. A jogtudósok szerint nem vonható kétségbe, hogy a leszbikusság Haram, a főbűnök egyike, amint azt al-Hafiz Ibn Hajar (Allah irgalma rajta) kifejtette az Al-Mawsoo'ah al-Fiqhiyyah (Iszlám jogi enciklopédia), 24. rész, 251. oldalán. (A fenti Korán említések azonban Lót népére vonatkoznak).

Ami a büntetést illeti, ezért halálos megkövezés jár abban az esetben, ha ez házasságtöréssel együtt követik el. A homoszexualitás bűncselekményének sharia szerinti büntetése kard által történő halál.

Nos, távoli vidékek mai sharia gyakorlatát idéztem, ahol évszázadok óta nem történt meg a jogharmonizáció.

A Korán Lót (béke reá) népének tettét említi, ami megerősítése a Biblia szavainak:

(Elküldtük) Lótot, s mondta népének: „Oly ledérséget hoztok-e el, mit előttetek még senki sem követett el a teremtmények közül?” (Korán 7:80)

Lót története a Bibliából is ismert. Ábrahám unokafivére volt, akit Prófétaként küldött az Úr Szodoma és Gomora városaiba, miknek lakói kimondhatatlan bűnöket követtek el. Pontos helymeghatározásuk nem ismeretes, feltételezhetően a Holt tenger fennsíkján lehettek. Elpusztításukról a Genezis 19-ik fejezete ad részletes beszámolót. Egy este ember képében két Angyal látogatta meg Lótot. Nála töltötték az éjszakát is. Szodoma lakói, természetellenes habitusuktól és bűneiktől vezetve, megtámadták Lót házát, de vissza lettek verve. Reggel az Angyalok arra figyelmeztették Lótot, hogy családjával együtt hagyja el a várost. „ 24És bocsáta az Úr Sodomára és Gomorára kénköves és tüzes esőt az Úrtól az égből. 25És elsülyeszté ama városokat, és azt az egész vidéket, és a városok minden lakosait, és a föld növényeit is. 26És hátra tekinte az ő felesége, és sóbálvánnyá lőn.” (Genezis 18:24-26). Lót népe ebben az esetben ott volt, akikhez küldte őt az Úr. Ők nem vér szerinti népei voltak, mint Szalih, vagy Shu’eyb esetében. De a Próféta számára nem játszhat szerepet, kivel áll vér szerinti kapcsolatban. Mindenkit testvérnek kell tekintenie. (50:13)

„Asszony nélküli vágyat hoztok el a férfiaknak, mi több, ti feslett nép vagytok!” (Korán 7:81)

És Mi (kénköves) esőt zúdítottunk rájuk. Nézd, mi lett beteljesedése a bűnösöknek! (Korán 7:84)

Lássuk mit találunk ezzel kapcsolatban a hadiszokban:

Abdullah ibn Abbasz hivatkozása:

A próféta (béke reá) így szólt: „Ha bárkit azon értek, hogy azt teszi, amit Lót népe tett, akkor öljétek meg azt, aki elköveti és azt is, akivel elkövette.”

Forrás: Szunan Abu Dawud
Dar-us-Salam referencia, Hadisz 4462
Ahmad Haszan fordítás, Hadisz 4447

Ugyanezt a gondolatot erősítik meg a következő hivatkozások:

Sahih Bukhari 7:72:774, Sahih Bukhari 8:82:820, Sunan Abu Dawud 38:4448, Sunan Abu Dawud 31:4008, Sunan Abu Dawud 11:2169, Sunan Abu Dawud 32:4087, Sunan Abu Dawud 32:4088, Tirmidhi 1:152, Tirmidhi 1457, Sunan Ibn Majah 3:9:1903, Sunan Ibn Majah 3:9:1904, Sunan Ibn Majah 3:20:2561, Sunan Ibn Majah 3:20:2562, Al-Muwatta 41:11

És most térjünk vissza a Koránra:

Azokkal szemben, kik asszonyaitok közül ledérséget követtek el, tanúskodjanak négyen közületek. Ha tanúskodtak, tartsátok őket a házakban (bezárva) addig, míg el nem mulasztja őket a halál, vagy Allah utat nem jelöl ki nekik. (Korán 4:15)

A legtöbb kommentátor itt házasságtörést, hűtlenséget, megcsalást ért. Viszont arra vonatkozólag a 24:2 Áya tér ki a későbbiekben. Ezért úgy gondolom, hogy ami itt áll, az a leszbikusságra vonatkozik, hiszen a következő 4:16 versben az ezzel analóg férfi homoszexualitás a téma. A logika alapján és a két verset együtt elemezve: 1. Ha itt házasságtörés szerepelne, akkor a férfi büntetését is specifikálni kellene, nem csak a nőét, hiszen mindketten elkövették a bűnt. 2. Az Arab szó „laati” nőnemben többes száma a „lati”-nak. Tehát a bűnt két nő követi el. 3. A büntetés nem határozott, ahogy a következő versben sem az. A nő tisztességének megvédésére erős bizonyíték kell. Pl. a korábbi esetekben (adósság, végrendelet,) elég volt két tanú, itt már négy kell. Gyakorlatilag lehetetlen a sharia szerint bizonyítani. Ugyanez a helyzet házasságtöréskor. (lásd 24:4)

Ha két férfi követi el (a ledérséget) közületek, fenyítsétek meg mindkettőt. Ha megbánják és jó útra térnek, hagyjátok őket. Mert bizony, Allah a Megenyhülő, a Kegyelmes. (Korán 4:16)

A Korán következő sorai a megbánásról és a megbocsájtásról szólnak, tehát ez az a szövegkörnyezet, amelybe a homoszexualitást és leszbikusságot tárgyalja. Bűnnek ítéli meg, mert a ledérség bűn. De az emberi halálos ítéletekkel szemben itt nem kerül szóba ilyen erős szankció. Ha a szövegkörnyezetet veszem alapul, akkor a megbánás és megbocsájtás éppúgy szempont, mint a szankció.

Nem vagyunk vakok, süketek, az Iszlám Umma bővelkedik homoszexualitásban, akár rejtetten, akár nyíltan. Ennek megítélése minden társadalomban más. Olyan kor nem jöhet el, amikor a homoszexualitás a Korán alapján ne lenne bűn. Kimagyarázhatatlanul az. Ugyanakkor túldimenzionált emberi ítéletekkel sem érthetünk egyet.

 

Kép:
Bal oldal: Shah Abbas, perzsa uralkodó (1627).
Jobb oldal: Oszmán illusztráció egy csoportos szexhez használt fiatalember ábrázolása (Sawaqub alManaquib-ből), 19. század. Forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_in_Islam


 

h i r d e t é s