h i r d e t é s

5 kamuszínház szerzett 9 milliárd forint állami támogatást, majd eltűntek

Olvasási idő
2perc
Eddig olvastam
a- a+

5 kamuszínház szerzett 9 milliárd forint állami támogatást, majd eltűntek

2020. augusztus 09. - 06:23

Műhely Produkció, Maszka Színház, Anonymus Színház, Art Cavea (korábban Végtelen Tér Színház) és Art Színház. Mi bennük a közös?

A kép illusztráció! - Forrás: pixabay.com

Az egymástól látszólag független színházak új tulajdonosai egyaránt a legnépszerűbb vietnami családnevet, a Nguyent viselik (a vietnamiak nagyjából 40 százalékát hívják így) és 2019. augusztus 8-án egyszerre váltottak tulajdonost. A három színház az elmúlt évek nagy nyertese volt: az állam milliárdokkal támogatta őket, évi sok százmilliós bevételükkel pedig számos olyan ismert színházat is lenyomtak, mint a Centrál, a Katona vagy az Örkény. - írja a G7

Ezt a három színházat azonban jóformán nem ismerte senki sem. Számos jel szerint – két további színházzal együtt* – a tao-rendszer kijátszására hozták őket létre: kiskapukat kihasználva vagy egyenesen több százezres nézőszámokat blöffölve érték el, hogy szert tegyenek sok milliárdos állami támogatásra. A hálózat országosan a leginkább támogatott színházak közé tartozott. 

Az öt színház számos ponton kötődött egymáshoz: többségük ugyanarra a címre volt bejegyezve, ugyanaz az ember készítette el beszámolóikat, honlapjaik olykor szó szerint megegyeztek, és mindnyájan kötődtek a színházi élet egyik ismert alakjához, Megyeri Lászlóhoz, akinek kulcsszerepe volt a színházak finanszírozását megreformáló tao-rendszer megalkotásában.

Aztán amikor a kormány visszaélésekre hivatkozva felszámolta a tao-rendszert 2018-ban, a csaló hálózatnak is befellegzett. Míg 2017-ben még 3,4 milliárd forint volt papíron a bevételük, 2018-ban 94 százalékkal, 190 millióra csökkent. Például az egyik színház állítólagos forgalma 836 millió forintról 3 millióra zuhant. Mivel azonban a tao-rendszer utófinanszírozású, a 2017-es hivatalos jegybevételük után még mintegy 940 millió forint támogatást be tudtak gyűjteni. A tao-rendszer közel tízéves fennállása alatt az öt cégből álló hálózat mintegy kilenc milliárd forint közpénzt szerzett.

Az öt színházból összesen négy került egy-egy Nguyen nevű, budapesti lakcímmel rendelkező ember tulajdonába. A négy Nguyen hasonló életkoruk és anyjaik eltérő neve miatt nem állhatnak közeli rokoni kapcsolatban, és egyiküknek sincs és nem is volt más céges érdekeltsége. Az az egy színház volt a kivétel – tehát amelyik nem került egy Nguyenhez -, amelyben Megyerinek volt közvetlen tulajdona korábban.

A négy vietnami kézbe került cég közül három ellen indult el kényszertörlés*. Ezt többek között azért rendeli el a bíróság, mert a cég elérhetetlenné válik, tehát nem elérhető a székhelyén sem maga a cég, sem a tagjai, tisztviselői.

Amellett, hogy a hálózat több esetben bizonyíthatóan jutott jogosulatlanul állami támogatáshoz, az adóhatóság felé is jelentős tartozásaik vannak. A NAV legfrissebb listája szerint három érintett színháznak is 100 milliósnál nagyobb adótartozása van*.

Ugyan a kormány visszaélésekre hivatkozva szüntette meg a tao-rendszert, azóta sem jelent meg nyilvános információ arról, hogy vizsgálnák az érintett színházakat. A minisztérium akkoriban egy megkeresésemre sem válaszolt ezzel kapcsolatban. Az Állami Számvevőszék májusban tartott egy sajtótájékoztatót, amely szerint húsz, “kockázati alapon kiválasztott” előadó-művészeti szervezet gazdálkodását vizsgálták meg, de ezek között sem szerepelt az öt kamuszínház. (g7.hu)